ПОЛУЗІРСЬКИЙ НВКЧетвер, 04.06.2020, 09.44.27

Вітаю Вас Гість | RSS
Головна | Реєстрація | Вхід
Меню сайту

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

Головна » 2019 » Березень » 22 » Нестандартні уроки при вивченні літератури рідного краю
07.18.42
Нестандартні уроки при вивченні літератури рідного краю

Нестандартні  уроки

при вивченні літератури рідного краю як засіб поглиблення  пізнавальної діяльності у процесі вивчення української літератури

 

  1. Вступ

     Як немає весни без цвіту, так немислиме життя людини без книги. Тому і писав Юрій Збанацький:  "… хіба серед нас є такі, які б не були вдячними й зобов’язаними книзі за те, що вона щоденно дає нашому розумові, нашому серцю неоціненну духовну силу й естетичну насолоду, без чого ми просто не були б тими, хто ми є".

     Настав той час, коли книга говорить до читача рідною мовою, добірною, барвистою. А носіями її є письменники, серед яких ми живемо. Їх слово доносить з глибини віків радощі і горе, втіхи і страждання, зневіру і сподівання наших предків. Отже, історія живе в мові книги. Неможливо уявити собі у світовому просторі, не знаючи культурних надбань минулого і сучасного краю, у якому живеш.

    Перед учителями літератури нині стоїть важливе завдання: з одного боку, підготувати компетентного, грамотного читача, з іншого – виховати справжнього патріота своєї країни, рідного краю. Тому дуже важливо, щоб дитина не тільки добре орієнтувалася в особливостях стилістики, літературознавства загалом, а й уміла чітко розпізнавати добро і зло, любити і цікавитися літературою території, на якій вона проживає, знати письменників – земляків, тематику їхніх творів.

    Для формування читача, який уміє бачити,  розуміти і цінувати морально – етичну єдність твору, сприймати духовний пафос літератури і читання як процес співтворчості і співпереживання з автором, є необхідним вивчення літератури взагалі і літератури рідного краю зокрема. Ця література покликана допомагати школяреві орієнтуватися у мінливому соціальному світі; пізнавати минуле життя народу, краю; вона є джерелом сили для духовного становлення особистості.

    При вивченні літератури рідного краю, як структурного елемента до предмета української літератури, посилюється один з найважливіших напрямків виховання на прикладі здобутків місцевої, близької дитині культури.

Знання, здобуті учнями на уроках рідного краю, дають школярам:

  • Уявлення про історію розвитку української  літератури на Полтавщині, про тему Полтавщини  в українській літературі;
  • Відомості про письменників, які народилися в цьому краї або збагачувати своє художнє слово його образами і картинами;
  • Інформацію про літературні видання,  літературну періодику на Полтавщині.

 

     2.  Мета нестандартних уроків  літератури  рідного  краю

 

      І.Я.Франко говорив  :  ,,  Кожен чільний письменник  - чи він  слов’янин, чи німець, чи француз, чи скандинавець, -  є наче дерево, що своїм корінням впивається якомога глибше і міцніше в свій  рідний національний грунт, намагається  ввіссати в себе і переварити в собі  якнайбільше його живих соків, а своїм пнем і кроною поринає в інтернаціональній атмосфері  ідейних інтересів, наукових, суспільних, естетичних і моральних змагань. Тільки той письменник може … мати якесь значення, хто має і вміє цілій освіченій людськості сказати якесь своє слово в такій формі ;  яка б найбільше відповідала його національній вдачі".

      Мета уроків літератури рідного краю -  осягнення учнями глибинної сутності спадщини літераторів свого краю, реалій дійсності, сприйняття й поціновування   їхнього художнього набутку, плекання почуття гордості за творчих людей, славних краян.

      Цікавість школярів до літератури рідного краю з"являється тоді, коли витримуються як розуміння специфічні особливості таких уроків, так і їх методологічні принципи :

  • урахування вікових, психологічних і пізнавальних можливостей школярів, їхнього загального розвитку ;
  • учнями літератури як художнього відображення духовного життя українського народу і тієї спільноти,  яка оточує дитину ;
  • дотримання  вікової  динаміки особистісного сприймання літератури ;

      -    формування  вмінь  кваліфікованого  читача, який розуміє  літературу як мистецтво, сприймає художні цінності та шліфує свою культуру почуттів ;

      -    добір літературно-краєзнавчого матеріалу з урахуванням принципу від простого до складного ;

      -    глибоке знання вчителем історії й літератури рідного краю та об"активне його трактування в культурно – мистецькому просторі ;

      -    доцільність та різноманітність навчальних форм роботи і типів уроків, які посилювали б зацікавленість літературно-мистецькою спадщиною  земляків ;

      -    наступність у розвитку зв’язного мовлення з  вивченням творів літератури рідного краю й теоретичних розділів навчальної програми ;

      -   особистісно - зорієнтований підхід у формуванні навчальних запитань, а також у побудові моделі уроку з чітко передбачуваними і контрольованими результатами.

 

  3.  Особливості нестандартних уроків  літератури  рідного  краю

 

  Уроки літератури рідного краю мають свої особливості  :по-перше, планувати їх треба, враховуючи специфіку літератури як виду

мистецтва ; по-друге, добирати літературні твори і мистецький матеріал високої художньо-естетичної вартісності ; по-третє, вміло поєднувати вивчення краєзнавчої літератури з використанням образотворчого мистецтва, музики, архітектури, історії, релігії, філософії свого краю, тощо;  по-четверте, забезпечувати формування естетичних смаків, переконань, ідеалів школярів відповідно до людинознавчих і українознавчих традицій,   по-п’яте, виробляти особистісне ставлення до художньої літератури рідного краю, щоб допомогти учневі-читачеві й  людині усвідомити, що митці - земляки не тільки відображають своє сприйняття й розуміння світу, а й передають енергію власного бачення життя з його добром і злом, красою й потворністю і  цим допомагають дитині творити своє Я в  єдності з природою, людством, нацією, рідним краєм.

 

4.  Завдання нестандартних уроків  літератури  рідного  краю

               Основними завданнями літератури рідного краю є :

      -     поглиблювати відомості про життя та  творчість митців нашої місцевості ;

      -     виробляти особистісне ставлення до літератури рідного краю, розвиваючи вміння  висловлювати свої думки про автора твору, героїв, художні образи ;

      -     прищеплювати високі естетичні смаки, виховуючи почуття прекрасного, уміння насолоджуватися художнім твором ;

      -     виявляти нахили, смаки, здібності учнів, сприяти  їхньому розвитку, виховувати юних поетів-аматорів ;

      -     поглиблювати знання про історію рідного краю, його найвидатніших діячів літератури та культури ;

      -    розвивати логічне та образне мислення, культури мовлення та читання;

      -     виробляти вміння вести діалог і полілог у парі, групі, будувати монологічне висловлювання, вступати в дискусію з проблемних питань твору, узагальнювати, систематизувати знання та робити  висновки ;

      -     допомогти учням подолати принизливе почуття  національної  меншовартості, формувати в них історичну пам’ять, плекати природне почуття національної гордості ;

     -      виховувати шану до народних і православних релігійних традицій українців, за якими споконвіку жили наші предки ;

     -      прищеплювати повагу до видатних людей краю, їхнього внеску в національно-визвольну боротьбу,  спонукати наслідувати їх у своєму житті ;

     -      плекати працьовитість, милосердя, гуманне ставлення до людини, природи тощо ;

     -    виробляти вміння бачити й цінувати красу й самобутність рідної землі ;

     -      викликати в учнів щире прагнення  захищати світлі набутки матеріального й духовного життя  нації, оберігати й примножуючи традиції роду, родини, краю ;

     -      розвивати вміння переказувати, стежити за чіткістю та  логічністю відповідей  на  запитання, висловлювати свої враження від почутого, побаченого ;

     -      формувати в дітей самостійні судження,  вчити їх  давати  об’єктивну характеристику героям, художнім  образам і явищам ;

     -       розвивати комунікативно-мовленнєві вміння школярів на уроках літератури  рідного краю, практикуючи твори малої  форми в усному та писемному варіанті.

 

  5.  Підготовка  до нестандартних уроків  літератури

рідного  краю

     Такі  уроки допомагають у розвитку особистості; формуванні власних поглядів на проблеми,  які  слід  вирішувати.  Під  час  цих  занять  школярі  вчаться  зіставляти,  узагальнювати,  систематизувати,  розвивають  мовлення.  Сьогодні  перед  учителем  літератури  постає нелегке завдання: як зробити,  щоб  урок  був  радісним  і  цікавим для учнів,  щоб  розкрив  творчий  потенціал  особистості,  поставив у ситуацію  морального  вибору  і  прийняття  самостійного рішення.  Потрібні  шляхи  оптимізації  навчального  процесу. 

       Звичайно, підготовка до проведення  нестандартних уроків літератури рідного краю передбачає :

      -     випереджаюче ознайомлення зі списком творів літератури рідного краю, які учні мають прочитати  впродовж   літа, навчального року ;

      -     підготовку системи завдань, розробку  розумових операцій, а також способів їх виконання з урахуванням  різних  рівнів і форм  мисленнєвої  діяльності школярів ;

      -     планування  навчально-пізнавального дійства  ( сценарію ),  змістового наповнення  уроку ;

      -     чітке  визначення теми, та завдань уроку, проблемних  питань  за змістом  твору, добір епіграфа, зорового та слухового рядів.

 

6.  Основні  методи  навчання  та  форми  організації  навчально -пізнавальної  діяльності  на  нестандартних  уроках  літератури  рідного  краю.

    Основними методами навчання та форми організації  навчально – пізнавальної  діяльності  на  уроках  літератури  рідного краю для  5-8 класів є :  бесіда  за  змістом  книжки, твору ;   бесіда  з  елементами  лекції ;   бесіда  з  елементами  диспуту ;  розповідь ;   заочна подорож ;  конкурс знавців  літератури  рідного краю ;  інсценізація  тощо.  У 9-11 класах :  лекція тематичного  характеру ;  семінар за творчістю  письменника ;  диспут ;  конференція ;  зустріч і розмова  з  письменником ;  екскурсія  або  заочна  подорож, обговорення проблем за круглим столом.

 

Категорія: На допомогу вчителям | Переглядів: 105 | Додав: ooo | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Календар
«  Березень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Архів записів

Друзі сайту
  • Освіта Новосанжарщини


  • Copyright MyCorp © 2020